Sosiaaliset elämykset osaksi matkailumarkkinointia

20.12.2017

Jakamistalous on tullut jäädäkseen, uskon ja näin uskoo moni muukin. Ihmiset ovat yhä enemmän kiinnostuneita jakamisesta, elämyksistä ja aitoudesta, ja mikäs sen aidompaa kuin paikallisen tuottama palvelu.

Uskon paikallisten tuottamiin tunnekokemuksiin. Onneksi on erilaisia sovelluksia, joissa tarjotaan mahdollisuus tuottaa omaa palvelua esim. turisteille. Vapaus ja mahdollisuus valita ja räätälöidä oma matka kokeakseen juuri sellaista, mitä haluaa reissullaan kokea. Haluan mahdollisuuden toteuttaa itseäni omalla, persoonallisella tavallani. Tämän kaiken mahdollistaa erilaiset sovellukset, joissa on vaihtoehtoja erilaisille elämyksille. Nyt joulun alla moni on todennut haluavansa enemmänkin aineettoman lahjan. Jos tiedät läheisesi reissaavan jonnekin päin maailmaa tiettyyn aikaan, mitäs jos ostaisit hänelle jonkinlaisen elämyksen kohdemaastaan? Kipin kapin tutustumaan alla oleviin sivustoihin!

Viime aikoina olen pohtinut, millä tavalla Suomea markkinoidaan ulkomaalaisille. Mielestäni Suomi on markkinoinut itseään aikalailla samalla tavalla koko (lyhyen) elämäni ajan. Aina saa kuulla ja nähdä kuvia Suomen (kauniista) luonnosta, metsistä ja hiljaisuudesta. Eikö meillä ole muuta tarjottavana, pohdin. Tiedämme, että kiinalaiset ja ylipäätään aasialaiset ovat iso ja tärkeä matkailijaryhmä nyt ja myös tulevaisuudessa. Tuleekin tuntea aasialaiset - mitä he haluavat Suomelta? Kuuntelin jokin aika sitten erästä asiantuntijaluentoa, jossa pohdittiin samaa teemaa, ja luennoitsijan mukaan kiinalaiset arvostavat merkkituotteita ja brändejä, teknologiaa unohtamatta. Sen sijaan markkinoimme heille metsää, luontoa ja hiljaisuutta. Helsingin Sanomissa oli muutama päivä sitten juttu siitä, kuinka hiljaisuus kiinnostaa turisteja ja että hiljaisuutta pitäisi osata yhä enemmän tuotteistaa (https://www.hs.fi/matka/art-2000005491707.html)  Mitä tulee merkkituotteisiin, Marimekko näkyy myös markkinoinnissa, mutta missä ovat uudet suomalaiset brändit?

Näen, että erityisesti Helsinki (muista kaupungeista en osaa sanoa) on ottanut ison harppauksen ravintolakulttuurin suhteen. Helsinkiin on tullut paljon uusia ravintoloita trendikkäine menuineen. Suomalaiset (huippu)kokit loihtivat erinomaista suomalaista ruokaa. Matkailumarkkinoinnissa sen sijaan suomalaista ravintolakulttuuria ei ole käsitykseni mukaan paljon tuotu esille, ei ainakaan tarpeeksi. Ruoka ja ravintola ovat molemmat kuitenkin niin oleellisena osana matkailua.

Kun Suomea markkinoidaan, haluan tuoda esille jotain muutakin kuin luontoa, metsää ja hiljaisuutta. Omista turistivieraistani vain murto-osa tuntuu olevan kiinnostunut metsästä, vaikka sitä kuinka yrittää mainostaa esim.  Nuuksion tai vain Keskuspuiston osalta. Sosiaalinen elämys, yhdessä tekeminen ja kokeminen on rento ja hauska tapa tuoda paikallista kulttuuria esille. Onneksi se on nykyään helppoa, nimittäin kansainvälisten alustojen ja markkinapaikkojen kautta.

Moni meistä tietää erilaisia kansainvälisiä alustoja ja markkinapaikkoja, joissa paikalliset voivat tarjota erilaisia palveluja matkailijoille, kuten dinneriä, toureja ja elämyksiä. Joululomalla matkustan mieheni kanssa Milanoon ja on tullut bookattua jo pari palvelua alla olevien sivustojen kautta. Mielestäni juurikin tällaiset "matalan kynnyksen sivustot" ovat tärkeitä markkinapaikkoja erilaisille palveluntarjoajille - ja niitä ostaville. Kun palvelujen arvosteluja selailee, voi nähdä, kuinka paljon erilaisia elämyksiä oikeasti ostetaan ja kuinka paljon niitä arvostetaan. Mutta usein joudun pettymyksekseni ihmettelemään, missä on Helsinki, missä on Suomi? Onkin mahtavaa, kun suomalainen Doerz on joukkorahoituksella saanut toimimaan oman ideansa - Doerz.com on siis suomalainen, jakamistalouteen perustuva, paikallisten tuottama, elämyksiä tarjoava markkinapaikka. Doerz tähtää kansainvälisyyteen niin että kuka tahansa missä päin tahansa voi ostaa elämyksiä. Vähän niin kuin Airbnb. Hyvä suomalainen Doerz!

Tässä muutama ehdotukseni, joihin kannattaa tutustua joko palveluntarjoana tai palvelun ostajana:

- airbnb.com - tarjoavat nykyään myös elämyksiä, Suomi ei (vielä) listoilla

- doerz.com - suomalaisten kehittämä sovellus, hyvä Suomi!

- eatwith.com

- withlocals.com (oma lempparini)

- toursbylocals.com

- likealocalguide.com

- showaround.com

- voulezvousdiner.com